July 1, 2013

Jejak Kluang, Johor

Posted by En.Mat Ju

Pada 29 jun 2013 yang lepas, saya berkesempatan ke Kluang Johor. Perjalanan memakan masa lebih kurang 11 jam. Menggunakan laluan Pasir Putih - LPT (Lebuhraya Pantai Timur) - Segamat - Air Hitam - Kluang. Sampai saja di Kluang saya terus "check in" di Hotel Anika Inn. Untuk maklumat lanjut anda boleh layari laman web hotel tersebut http://www.anikainnhotel.com/


Bandar Kluang kedudukannya agak teratur dan banyak kemudahan yang disediakan. Keadaan persekitaran sangat tenang. Banyak tempat yang menarik boleh dilawati antaranya Gunung Lambak World Rainforest Resort, Gunung Belumut (UNESCO), Kolam Renang Taman Kluang Barat, Taman Rekreasi MARDI, Taman Rekreasi Padang Tembak dan UK Agro Farm Resort. 

Datang ke Kluang, perkara kemestian ialah minum kopi yang asli atau kopi popular di Malaysia. Untuk maklumat lanjut http://kluangrailcoffee.com.my/ .


Rasa kopi sangat sedap dan nasi lemak juga "terbaik".


Roti bakar juga sedap.


Jika anda tidak berkesempatan merasa kopi di Stesen keretapi Kluang, anda boleh juga rasa di sini.

Setelah dua hari di sana, saya kembali ke Kuala Lumpur dengan menaiki bas dari Kluang. Semasa di Terminal Bas Kluang saya sempat merasa mee tom yam. 


Ini pula Terminal Bas Kluang, agak sesak sedikit sebab ianya merupakan salah satu pengangkutan utama penduduk Kluang ke Kuala Lumpur. Untuk maklumat jadual bas http://www.journeymalaysia.com/ptakluang.htm .


Terminal Bas Kluang

Setakat ini saja coretan daripada saya, insyaallah ada rezeki saya akan ke Kluang lagi selepas ini.






0 comments: